måndag, december 12, 2005

Färger , färger, färger

Jonas Sjöström har även skrivit en del andra intressant artiklar. Han är exempelvis delaktig i denna artikel i Internetworld i form av en intervju.

I hans egna blogginlägg om artikeln hittade jag också en annan kul länk från Bengt O. om hur färger uppfattas och i vilket syfte färger används, i exempelvis filmer. Titta själva får ni se, men se till att ni har installerat Flash på datorn, annars ser ni inte så mycket.

Själv har jag arbetat lite med hemsidor och vill då ha ett bra färgväljarverktyg, och jag har hittat en gammal godig vid namn SLUGS. Mycket enkel, men den gör det lätt att hitta och välja ut färgnyanser som man gillar och den kan också ge förslag på färger som passar ihop. När du plockat fram en färg med exempelvis "Screen Picker" är det lätt att gå in i "RGB Picker" och se vilken exakt färgkombination du ska välja på din sida för att den ska få samma snygga färg.

2 kommentarer:

paradox55 sa...

Hej Markus...

Bengt O och jag är olika personer. Jag är bara Bengt och han är bara Bengt O.

Bengt O skriver mycket om EU med mera och kunnig är han också. Kunnigare om det än jag.
http://www.karlsson.at/ordet.htm är hans blogg

Jag skriver mest om allt som jag tycker är intressant och som jag brinner för...

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack för det förtydligandet. Ändrat.