måndag, oktober 30, 2006

Grundkurs i mediehantering

Kurs 1A i mediehantering lär alltid ut: Lita aldrig på en journalist.

Det kan tyckas tråkig att alltid behöva vara på sin vakt när man pratar med en journalist, men kan aldrig nog betonas. Det senaste exemplet dök upp i Uppsala Nya Tidning i lördags (artikeln ligger tyvärr inte på nätet). Artikeln handlar om ett nytt köpcentrum som håller på att växa upp utanför Östhammar, några mil nordost om Uppsala. Bland annat ska Coop Extra ha en butik där.

Den som gör den klassiska missen i kontakten med medierna är PG Witthammar från Zimsalabim, en helt ny butikskedja, som ska etablera sig på det nya köpcentrat. Kedjans koncept är "att sälja konsumentvaror för hus, hem, trädgård och fritid" och deras sloga: "Inget hokuspokus, bara lägre priser". Citat direkt från PG Witthammar:
Vi kommer ha ungefär samma sortiment som Överskottsbolaget, men det får du inte skriva.
Som sagt, lita aldrig på en journalist!

Missa inte Zimsalabims hemsida, extremt avskalad. Det enda som finns där i dagsläget är en logga och en e-postadress. Det syns att de inte lägger så mycket vikt på internet som försäljningsmedium och det kan vara förståligt, men lite medieträning till sina talespersoner kanske de bör kosta på sig i framtiden? Eftersom jag är arbetslös just nu kan jag erbjuda mina tjänster. Ring mig på min mobil 0708-101 559, så fixar vi en grundkurs.

Inga kommentarer: