måndag, maj 14, 2007

En banktjänsteman föds

Idag var första dagen som "banktjänsteman" på Roslagens Sparbank. Webredaktör är ju den riktiga titeln, men "banktjänsteman" låter lite tuffare på något sätt. Jag har fått ett eget kontor, som tyvärr saknar fönster. Dock kommer det in en hel del dagsljus från ett fönster mitt emot.

Första dagen på nya jobbet var riktigt tung. Mycket nytt att hålla koll på. Drösvis med nya koder, både till alla låsta dörrar (portar) och till alla olika datasystem. Mycket att komma ihåg med andra ord och då har jag inte ens nämnt den beryktade "rundvandringen", när nykomlingen vallas runt bland alla anställda och visas upp. Det är omöjligt att komma ihåg namnen på ens en bråkdel av alla ansikten, men det är bara mänskligt då det är 50-60 personer som jobbar på kontoret i Norrtälje. Trots att jag inte kommer ihåg så många namn så har jag i alla fall fått en aning om vilka som jobbar på banken.

För att avrunda första dagen var det dags för kvartalets Stormöte med all bankens personal, så det dök upp ytterligare 40 anställda från alla de andra kontoren i kommunen.

Och jag kan bara säga att jag tror att jag kommer att trivas. Mina kollegor på marknadsenheten har mycket humor och till och med chefen är öppen och bjuder på sig själv. Stormötet på kvällen skulle kunna vara fruktansvärt tråkigt. Tänk själv hur långrandigt det skulle kunna bli om man samlade 100 banktjänstemän och på det mötet presentera ekonomiska rapporter och nya affärsprospekt. Men istället var det roligt, informativt och framåtsyftande. Jag ser redan fram emot nästa möte.

Nu är det dags att sova, så att jag orkar upp och jobba även imorgon. Förhoppningsvis har jag fixat mig en ny bli innan veckan är slut också, så jag slipper köra min kära flickväns "fyrhjuliga motorfordon" fram och tillbaka till Norrtälje. Det orkar man inte i längden, den är helt enkelt för liten.

Inga kommentarer: