onsdag, december 12, 2007

På nätet kan alla se vad du gör

Anders Mildner skriver i Sydsvenskan ett bra inlägg om "5 saker som mainstream-medier ännu har inte upptäckt om sociala medier". Sm punkt tre har han tagit upp en mycket intressant punkt:
3. Facebook-plöjningar kan få rejäl fart på pekfingerviftandet.
Att direkt få reda på vem som är "kompis" med vem kan säkert få vilken skvallerletande journalist från mainstream-media att börja dregla. Och i kommentarerna uppenbarar det sig mycket riktigt att en granntidning har "avslöjat" att Mathias Knutsson, politiska sekreterare för Centerpartiet i Kristianstad, har addat en kollega, Sverigedemokraternas politiska sekreterare som "friend" på Facebook.

Resultatet? Rubriken "Center- och sd-toppar är vänner". Snacka om slöseri med journalist-timmar. Eller som Mattias själv säger:
Jag delar definitivt inte deras politiska åsikter. Det är jag väldigt tydlig mot Björn Söder med. Men om de vill diskutera politik med mig ska jag naturligtvis göra det. Jag tror inte på strategin att undvika dem. [...] om jag hade avböjt så hade jag gjort mig skyldig till samma fel som vi tillmäter extrema krafter, att utesluta vissa. Jag kan inte exkludera någon på grund av hans eller hennes politiska åsikter, säger Mathias Knutsson.
Helt rätt!

Läs också vad Mattias skriver på sin egen blogg.

Ps. Ett lästips för alla som vill veta mer om vad Sverigedemokraternas arbetsmarknadspolitiske talesman säger om detar arbetsmarknadspolitik måste läsa denna intervju i tidningen Dagens Arbete. Rolig och nedslående läsning på samma gång...

Inga kommentarer: