söndag, mars 02, 2008

Tips på bra bloggar om kommunikation/Media

Vissa dagar surfar man bara runt på måfå i bloggsfären. Det finns alltid intressanta, inspirerande och lärorika nya inlägg att läsa. I veckan som gått har jag hittat ett par nya bloggar att följa, som direkt åkte in i min flödesläsare (FeedDemon).

De tre länktipsen är:
"Same same but different"
"Opportunity Cloud"
"Please Copy Me"

Spännande team
Den första bloggen är ett gemensamt projekt av två väldigt drivna skribenter: Nicklas från Deep.edition och Mymlan. De har startat bloggen "Same same but different", som handlar om gränslandet mellan gamla och nya medier. Det ska bli mycket spännande att se vart den utvecklingen tar vägen, och jag räknar med att den bloggen kommer hjälpa mig att följa med.

Vad har framtiden att lära oss?
Den andra bloggen är också startad av en sedan tidigare välkänd figur i bloggsfären, Erik Starck från Framtidstanken. Han har ändrat fokus för sitt bloggande och har startat bloggen Opportunity Cloud, där han samlar intressant information och diskuterar kring web 2.0 och möjligheterna detta skapar, i förhoppningen att få insikter på områden av att samla detta på ett ställe.

Förbättra ditt skrivande
Dagens sista bloggtips är från en Copywriter (skribent) vid namn Mattias Åkerberg, och som nu jobbar på en reklambyrå i Göteborg. Den heter Please Copy Me och handlar nästan uteslutande om reklam och skrivande. Han lägger bland annat ut sina egna texter på bloggen och öppnar upp för kommentarer. Vågat! Dessutom tipsar han om bra (och dåliga) reklamkampanjer. Bland annat är det synnerligen intressant att läsa inlägget om "Hur Cederquist och Forsberg räddade en utrotningshotad art i keps", om LRF:s ompositionering och hur svenska bönder skapade ett miljövänligare jordbruk. Texterna är helt undrbara. Bland annat en av rubrikerna på annonserna: "Idag finns det femton utrotningshotade arter i Sveriges natur. En av dem bär keps."

Läs och lär dig nya saker!

4 kommentarer:

deeped sa...

Ah... får väl puffa lite för min huvudblogg: Researcher.se då - som idagarna ska bli aktiv på ett helt annat sätt än tidigare.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack för kommentaren Nicklas och hoppas du lyckas hålla alla dina bloggar och bloggprojekt produktiva och intressanta. Jag kommer i alla fall följa dem med stort intresse!

Erik Starck sa...

Tack för omnämnandet! Du har såklart inte missat www.skiften.se hoppas jag? :)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Självklart följer man Skiften.se. Dock nämnde jag inte den sidan i detta inlägg.

Devis beroende på att Skiften inte berör kommunikation i så stor utsträckningn, utan framtiden och aktuella skeenden mer generellt, och dels eftersom den bloggen knappt fanns när jag skrev detta för över ett år sedan. :-D