lördag, maj 31, 2008

Jag vägrar hålla tyst!

Det är fortfarande alldeles för tyst om FRA-förslaget som riksdagen planerar att rösta igenom den 17 juni. Men jag gör vad jag kan för att uppmärksamma den kommande övervakningslagen.

Tillsammans med andra frihetsvänner från både Frihetsfronten och Piratpartiet deltog jag i lördags i en manifestation på Medborgarplatsen i Stockholm. Bland annat avslöjades där att Anders Wik, FRAs fd Överdirektör erkänner att FRAs övervakning bryter mot grundlagen!

Det var Piratpartiets partiledare Rick Falkvinge som kom med avslöjandet via en ljud-inspelning. Se hans tal nedan:


Även Hans var på plats och skriver om demonstrationen med ett positivt anslag: Demonstration i dag förhoppningsvis bara början
"Fyra vettiga människor i riksdagens borgerliga läger borde väl gå att hitta?"
Vi får hoppas det! Oscar Swartz har ställt frågan i from av en jobbannons: Fyra (4) lediga jobb utlysta på Medborgarplatsen: som folkhjältar!

Men för att hitta "folkhjältarna" måste vi också hitta de som vill ha alla svenska medborgare totalövervakade.

Vilka tänker rösta FÖR elektronisk totalövervakning?
De tre Centerpartistiska riksdagsledamöter jag har varit i kontakt med tänker sannolikt rösta ja allihop. Jag skrev ett brev och frågade Annie Johansson, Fredrik Federley och Soilveig Zander och bad om svar. Svaret från Annie och Fredrik kmo ganska fort och det blev, lite sammanfattat:
"Det är ingen kul lag, men jag tänker nog rösta enligt partilinjen" (alltså ja. Min anm.)
Svaret från Soilveig dröjde lite, men kom till slut. Hon var ännu mer rättfram:
"Eftersom jag är dåligt insatt i frågan tänker jag rösta som Annie och Staffan Danielsson föreslår." (Alltså också ja. min anm.)
Ärligt, om än betydligt mer naivt. Gäller en proposition ett förslag att justera en skattesats eller skapandet av en litet naturreservat i norrland, så kan jag förstå att man inte har tid att sätt sig in i alla detaljer utan lyssnar på sina partikollegor i riksdagsgruppen. Men rör sig förslaget om något som uttryckligen bryter mot Europakonventionen och därmed Sveriges grundlag, så skulle jag i alla fall sätta mig in i frågan själv först, innan jag röstade.

Man kan inte lägga ansvaret på andra, man måste själv veta vad man röstar på Soilveig!

Mer om FRA-förslaget
Walt Handelsmans roliga film om NSAs avlysning, som har väldigt stora likheter med FRAs förslag. Den visar också lite på problemen med att övervakarna endast ser en del av det du gör och tolkar dina handlingar utifrån det. Citat från sången:
They think chicken soup is codeword for a bomb.
Mer tänkvärt kan kansk vara att ta ett citat som ofta har hänförts till Benjamin Franklin:
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.
Jag kan även här passa på att citera min egen ledare i Norrtelje Tidning från förra året. Den skrevs när förslaget var uppe på dagordningen senast:
"Så länge du inte misstänks för allvarliga brott ska staten inte ha rätt att bevaka dig och ditt privatliv."
Läs länkarna nedan och ställ dig sedan själv upp och räknas!

Blogge är agresiv, men han har, tyvärr, inte fel i sak: Vi är i krig
"Var och en som röstar för förslaget ska noga antecknas och för evigt framstå som svenska folkets fiende – en Quisling som i evinnerlig tid ska få kännas vid ansvaret för det svek som vederbörande gör sig skyldig till."
Projo, skriver ett inlägg om själva demonstationen, men också flera följande inlägg:
Falkvinges tal, YouTube
Anna Trobergs tal vid FRA-demonstrationen

Avrunda med Janne Flygheds lysande sammanställning av de frågor alla riksdagsledamöter bör ställa sig, innan de trycker på ja-knappen den 17 juni:

1. Hoten. Finns det tillförlitliga uppgifter om att nya eller gamla hot fått ökad aktualitet?
2. Skadan. Hur stor blir skadan om hotet realiseras?
3. Effektiviteten. Finns det belägg för att motmedlet är effektivt mot det aktuella hotet?
4. Proportionaliteteten. Handlar det om en proportionerlig integritetskränkning?

Går det inte att svara ja på samtliga av tre första frågor ska inga nya metoder införas. Men även om alla tre inledande frågor besvaras med ja, återstår att överväga om åtgärden är förenlig med proportionalitetsprincipen. Är det en rimlig kränkning av den personliga integriteten? Elementära frågor kan det tyckas, men de diskuteras alldeles för sällan.

Läs och begrunda. Kontakta sedan "din" riksdagsledamot, eller alla riksdagsledamöter och säg vad du tycker. Men gör det snart, för annars är det för sent och vem vet vad du vågar säga efter den 1 juli, när allt du gör och säger kan komma att vara avlyssnat...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för researchen: http://www.lexorwell.nu/?q=node/9

/lexorwell.se

Markus "LAKE" Berglund sa...

SJälvklart hjälper man till. Förhoppningen är dock att Centerpartiet snarast ska inse att lagstiftningen överskrider rimlighetens alla gränser och röstar som svenska folket vill.

Anonym sa...

"Men rör sig förslaget om något som uttryckligen bryter mot Europakonventionen och därmed Sveriges grundlag, så skulle jag i alla fall sätta mig in i frågan själv först, innan jag röstade."

Grattis, Lake, du har just nått en insikt om såväl centerpartiet som det parlamentariska systemet! Hålla sig vän med partiledningen går alltid före personlig övertygelse och eventuell vurm för detaljer som demokrati, rättssäkerhet och integritet vilket dessvärre kommer visa sig om två veckor.

Det bevisas inte bara av ryggradslösheten hos de tre du citerar utan även i den hycklande integritetsmotionen som centern lade fram i opposition (mitt namn länkar dit). Kanske ett lästips för Annie, Fredrick och Solveig?

Anonym sa...

Jävla karriärister som säljer ut inte bara sin själ utan mitt privatliv bara för att få ha kvar sina förmåner! As!

Anonym sa...

Bra Lake, det är illa nu Dr. Johannes B. Koeppl, är filosofie doktor, och var tillhörig Tysklands försvars ministerämbete officiellt och rådgivare till före detta NATO:s Generalsekreterare Manfred Werner.

Citat: Dr. Johannes B. Koeppl "Intressesfären bakom Bush adiminstrationen, som CFR, Council on Foreign Relations, The Trilateral Commission – grundad av Zbigniew Brzezinski för David Rockefellers räkning - och även Bilderberggruppen, har förberett för att nu införa och sätta i verket en oförställd världs diktatur inom de nästa fem åren. De strider inte mot terrorister. De strider mot medborgarna."

Källa: http://www.globalworldnews.st/

Anonym sa...

Hum, när jag försöker spela upp talet säger youtube säger att videon inte längre finns tillgänglig. Har någon tagit bort den och isf varför? Kan du lägga upp den igen?

Markus "LAKE" Berglund sa...

@Anonym: 06 juli
Det är inget fel på videon, men Youtube buggar lite ibland. Testa att ladda om sidan (F5) så kommer den nog funka bättre.

Lycka till!