torsdag, maj 08, 2008

LinCon 2008 - eller hur jag "träffade" nya kompisar

Årets Lincon avlöpte som väntat - lika kul som vanligt.

Årets bästa spel: CA$H'n GUN$
Utan tvekan var CA$H'n GUN$ årets roligaste upptäckt. Det är ett "gangsterspel" där man - i rollen av en av flera bankrånare - ska dela upp en stor säck med pengar. Men gör man inte det med matematik, så att alla får en lika stor del, utan den med gamla hederliga ganstermetoden - pistoler. Spelet är dock mycket mindre våldsamt än man kan tro, vapnen är bara enkla attrapper av orange skumgummi.

bilden till höger ser du ett av huvudmomenten i spelet - när alla siktar på varandra i ett försök att få de andra att ge upp, så man själv kan ta hand om alla pengar från bytet. Dock hamnar gruppen ofta i någon form av en "Mexican standoff", där ingen vill ge upp.

Spelet var lätt-tillgängligt och ett bra sätt att bryta isen, om man ville "träffa" nya kompisar på ett konvent. ;-D

Läs recensioner hos BoardGameGeek eller se mer av spelet på Asmodees hemsida. Jag har redan köpt det och personligen rekommenderar jag det till alla som vill ha ett snabbspelat och kul partyspel, med en hel del taktik i.

Tillbaka till Rollspelen
I år blev det också rollspel igen, för första gången på många, många år.Tack vara vår spelledare Anders så spenderade vi många timmar försjunkna i en magisk värld - Palladium. Eftersom det var lite oplanerat så blev vårt spelande lite utdraget under helgen och det byttes ut en del personer i spelargruppen, men på det hela taget så blev jag påmind om hur kul det är med bordsrollspel, om man bara har möjlighet och tid att spela det med en bra spelledare och en vettig grupp. När man sitter i samma rum, till skillnad från exempelvis onlinespel som World of Warcraft, kan agera mycket bättre med varandra och på så sätt komma i mycket bättre stämning. Hoppas det blir mer rollspel framöver.

LinCon i bilder
Jag avslutar med ett par andra bilder från konventet. Vill du ha fler så finns det bland annat hos Daniels onlinegalleri.

Bilden nedan är på en av de mest "välklädda" på årets LinCon. En Space-Marine i full rustning. Väldigt snarlik orginalet. Det är väldigt kul när folk lägger ner så mycket tid och energi bara för några timmars användning. I detta fall ställde han upp i Verbal Combat (som jag skrev om förra året) och kom väl till semifinal i alla fall.


Min favorit i Verbal Combat var den "Den fabulerande folklivsforskaren", men hela turneringen var mycket underhållande, som vanligt.

Det spelades också en massa andra konstiga spel under konventet. Ett gäng har gjort egna regler för lego-strider i riddar-miljö. Jag har sett det på tidigare konvent, men tagit mig tid att fotografera det förrän i år. Här är den strid mellan röda och blåa lego-gubbar. Det var precis sånt man lekte om när man var barn, och det är härligt när folk har barnasinnet kvar!

Inga kommentarer: