torsdag, maj 15, 2008

SVT stänger ner Boyahed.com! *Uppdaterad*

SVT har stängt ner humorsajten Boyahed.com!

Orsaken verkar vara den humorbild som Boyahed hade publicerat på Engla har fått SVT att gå i spinn och kontakta deras leverantör...

Själv fick jag, bara timmarna efter att ha postat den humoristiska bilden om den DVD-filmen från den TV-utsända begravningen av Engla Höglund, ett "Cease and desist"-brev från en bolagsjurist på SVT.

Hen skriver:
På din blogspot Lakes lakonismer tillgängliggörs för närvarande en bild med innehåll av vad som framstår som en DVD med den inspelade begravningen av Engla Junesco Höglund. Bilden ger sken av att vara en annons från SVT:s webbbutik, ett intryck som förstärks av att man i bilden använder två av SVT:s skyddade varumärken.

SVT, som välkomnar en öppen debatt om våra sändningsbeslut, vänder sig dock mot nyttjandet av den missvisande annonsbilden, och måste be dig att omgående ta bort den från din blogspot.

Vänliga hälsningar,
XXX XXX
bolagsjurist
Jag svarade snabbt (något nedkortat):
[...]Det är ingen annonsbild.- inlägget (inklusive bilden) är en uttrycklig satir [...] och så vitt jag har förstått av lagen så är det helt ok att göra dylik satir. SVT och SR använder sig ju regelbundet av andras röster, utseende, texter, melodier, bilder och grafiska inslag i sina humorprogram för att göra satir. Varför får ni göra det och inte jag?
Idag fick jag svar och hen vidhåller sitt krav på att plocka bort bilden:
Den rättsliga grunden för mitt krav är att SVT:s logotyper skyddas av upphovsrätt. Att göra dem tillgängliga på det sätt som du utan tillstånd gör på din blogg utgör upphovsrättsintrång. Huruvida bilden är en del av en annons är därmed rättsligt irrelevant.
SVT - Okunniga men våldsamma!
SVT:s jurister verkar alltså inte göra någon skillnad på ironiska bilder och varumärkessnyltande annonser.

Jag hoppas bara att allt löser sig för Boyahed så snart som möjligt och jag förbannar mig själv för att jag inte sparade ner en kopia av bilden på hårddisken. Någon som har sparat den i webbläsar-chachen?

*Uppdatering - Boyahed uppe igen, utan bild*
Boyahed verkar vara tillbaka nu. Dock saknas fortfarande bilden till DVD-filmen. Såhär har dock siten sett ut stora delar av dagen:



Jag ställde frågan till SVT:s avdelning för privatkopior, om man kunde få köpa Englas begravning på DVD. De säljer i princip allt som är producerat av dem själva, om man betalar vad redigeringen kostar. Men på Englas begravning fick jag nej. Skälet?
[V]i vill inte att dessa bilder ska spridas på något annat sätt.
Begravningen kommer inte heller att visas i repris eller finnas tillgänglig på
SVT:s hemsida.
Om SVT har som mål att bilderna från Englas begravning inte ska spridas kanske de skulle tänka efter lite innan de skickade ut bilderna i nationell TV? Ganska ogenomtänkt.

Dessutom spelar det mindre roll vad SVT vill och inte. TV-sändningen finns redan ute på nätet och för att hindra att den sprids igen måste de i praktiken göra husransakan och beslagta datorerna för alla dem som laddat ner del, eller stänga ner alla torrent-siter som finns.

Lycka till SVT! /ironi

*Uppdaterad igen*
Nu är det bekräftat att det var SVT som orsakade nedstängningen av Boyahed.com. Citat från "johabbed" nedan:
Det är mycket riktigt på grund av påtryckningar från SVT som sajten legat nere och bilden nu saknas.
Läs vidare:
Boyahed bör lämna Servage!

*Uppdaterad - med bilden*

Boyahed har skrivit mer om sin kontakt med juristen och tidningen Dagens Media har uppmärksammat det hela:
Boyahed - återkomsten, Dagens Media och Bilden

Satirbilden som startade SVT:s häxjakt på privatpersoner du beskåda här (klicka för större bild)


15 kommentarer:

Anonym sa...

Johabbed från Boyahed.com här. Det är mycket riktigt på grund av påtryckningar från SVT som sajten legat nere och bilden nu saknas. Mer om detta angrepp mot satiren imorgon.

PS: Det är ett "a" för mycket i bloggrubriken.

Anonym sa...

Har den där bolagsjuristen hittat sin examen i ett flingpaket, eller? Deras loggor har absolut ingenting med upphovsrätt att göra, möjligen med varumärkesskydd. Men som du säger, att använda en logga i satir kan inte betraktas som varumärkesintrång.

Detta är idioti på så många nivåer att jag blir yr.

projO sa...

Flytta bloggen till thepiratebay-killarnas ocensurerade bloggby, eller ännu bättre - säg upp kontot hos Servage och skaffa ett hos PRQ, så slipper ni bli censurerade så fort någon får moralpanik. Servage är inte de som står upp för tendenser till upphovsrättsbrott. Danmarks lagstiftning jämnställer fildelning med stöld (upp till 6års fängelse för att dela lite film mao).

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack för bekräftelsen "johabbed". Jag har sett på er sida vad ni skriver där också.

(Och rubriken är rättstavad nu.)

@Tobbe J - du bör nog hålla i dig då, det är ju inte slut än. :)

@Projo, bra tips...

Anonym sa...

"Deras loggor har absolut ingenting med upphovsrätt att göra, möjligen med varumärkesskydd."

Kanske bör överlåta juridiken åt juristerna. Givetvis åtnjuter en logotyp upphovsrättsligt skydd vid sidan av eventuell varumärkes- och mönsterrätt. Däremot så bör det inte vara några problem för bloggskribenten att publisera den i satiriska sammanhang.

Anonym sa...

arrgh! vill se bilden! har den dykt upp någonstans?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Bilden kommer nog online igen inom kort, på ett eller annat sätt Moggis, tro mig...

:-D

Wille sa...

Rent filosofiskt kan man ju undra hur SVT överhuvudtaget har ett ben att stå på vad gäller deras logga och "skyddade varumärke" när privata medlemmar av svenska folket använder det..
Public Service, någon?

Anonym sa...

Även jag har skrivit om det här: http://www.laszlovarga.se/?p=117

Skrämmande hur SVT agerar, och det är inget annat än en praktskandal som bör uppmärksammas i de traditionella nyhetskanalerna.

SVT använde ju bl.a. McDonalds världsberömda logga i ett humorinslag i programmet Morgonsoffan.

Verkligen skrämmande att de faktiskt kunde få en webbsida nerstängd på detta vis, så det är inget annat än en skandal!

Ingenen Iro sa...

Är det någon som har originalbilden, eller som kan återskapa den? Jag är usel på allt vad bildredigering heter, men för den som vet vad de sysslar med är det nog inte så svårt att ta bilden Laszlo länkar till och lägga till SVT's logga där den tagits bort.

Jag tänker lägga upp den ocensurerade bilden på min blogg om jag får tillgång till den.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack för länken Laszlo. Alltid trevligt med lite stöd.

@Liam - eftersom jag inte hittar en e-postadress så får du gärna kontakta mig så kan jag eventuellt fixa över en ocensurerad bild:

markus.berglund@information4U.com (Finns också uppe till höger på bloggen, under min bild)

Anonym sa...

Det är ju själva fan att kids från västvärldens priviligierade medier har så mycket fritid men tillika sån brist på mänsklig empati innanför pannbenet att de kan ägna så jävla mycket energi på att spela kallsinniga inför tragedier.

Hur fan bär ni er åt?

Totalt frånkopplade från den kärlek och de känslor era mammor en gång visade er som startfält i livet.

Men svara ärligt hur kul det hade varit att någon parodierade offret om det varit er lillasyrra.

Bespara mig CS mentaliteten och fundera en stund innan ni svarar på varför era röster är viktigare än den som inte längre ens kan viska sin mammas namn.

Ledsen men jag ser er bara som hundraprocentiga mediakåta hycklare!

Farsan Baloo

Markus "LAKE" Berglund sa...

"Farsan Baloo", du kan ju försöka hålla isär ämnena innan du vräker ur dig dylika tillmälen.

1. Ogillar du satirbilden och tycker den var osmaklig så får du tycka det.

2. Frågan här handlar dock om SVT och deras rätt att hota privatpersoner om att stänga ner deras hemsidor eller censurera dem.

Det är fråga 2 som är relevant i det här sammanhanget, INTE om vi ogillar det som hände Engla. Tror du det så är det du som saknar innehåll "innanför pannbenet".

Anonym sa...

Jag har överhuvudtaget inte uttalat mig om det du kallar "satirbild" men som bara är en platt kopia av en bild på den mördade flickan med småpojkens putslustiga vilja till 15 minutes of fame.

Men eftersom du tar upp det så tycker jag snarare att det är en akademisk fjantvariant av något som inte ens kan kallas cynisk känslokyla. Satir ställer i mina ögon mycket höga krav på budskapsförmedlingen om den skall ha någon verkningsgrad överhuvudtaget. Så satir kommer jag aldrig att kalla detta intelligensbefriade uppkast.

Tyvärr kan jag endast se ett utfall för denna patetiska samling puckon.
Bli politiker eller meteorolog.

Det är de enda två yrkesgrupper där man fritt kan fabulera med vilka osanningar som helst utan att riskera reprimander eller efterräkningar.

Omskolning tack!

Jag skriver på detta sättet därför att det inte verkar ha framgått att jag ville höja ribban över de plattityder som diskuteras. Men jag förstår samtidigt att det är svårt att ta detta till sig om man plaskar i flockdjurens ytterkanter.

Farsan Baloo

Markus "LAKE" Berglund sa...

Åter igen "Farsan Baloo", du verkar vara lite långsam. Denna tråd handlar inte om satiren och att jag är "mediakåt", som du skrev i första inlägget. Om du läser det jag skrev ovan så handlar allt om att vårt gemensamma Public Service-bolag SVT har bussat sina bolagsjurister på Boyhed och mig för att vi kritiserar dem i form av en satirbild, inte om bilden i sig.

Alla som är någorlunda kunniga inom upphovsrätt och har yttrat sig har gett Boyahed rätt i sak och det bevisar bara att SVT har försökt att skrämma enskilda medborgare till tystnad. Och det är frågan som jag har försökt att uppmärksamma. Om min kamp för ocensurerad yttrandefrihet är att "vara mediekåt" så får du väl kalla det så, men då får du göra det på din egen blogg i fortsättningen, inte här.

Ps. Jag skulle dessutom kunna tycka att det vore trevligt att de som skriver tillmälen om mig på min egen hemsida/blogg, kunde stå för sina åsikter, men du föredrar kanske att kasta skit på folk bakom anonymitetens skydd?