tisdag, juli 29, 2008

Avlyssning och kontroll leder till tysta samhällen

FRA:s syfte har redan diskuterats på denna och många andra bloggar.

Men trots att syftet är gott kan konsekvensen av lagen kan mycket väl bli ett Sverige där medborgarna är tysta och fogliga, eftersom de vet att allt de säger och gör kan avlyssnas av staten. Att spärra in misshagliga bloggare, såsom Henrik Alexandersson, kan vara ett led i att "tysta folket".

Lars Nyborg skriver bra om det i morgondagens Norrtelje Tidning (Ja, de är snabba med att publicera på webben):
"Man kan också spekulera i om det var ett medvetet drag från Åkessons sida att anmäla fel. Att FRA genom en JK-anmälan skulle visa musklerna och försöka skrämma kritiker från att granska dem. Att skrämmas tillhörde strategin för de gamla kommunistländernas underrättelsetjänster, måtte för guds skull inte FRA ha sjunkit till den nivån.
Helt klart är dock att de som ser det nya lagförslaget som ett steg mot ett Stasi-samhälle nu fått vatten på sin kvarn."
Läs hela ledaren här: JK-anmälan ger vatten på kvarnen

Vilka tystnar först?
Ett par medborgare som redan har idkat självcensur är Isabella Lund, damen som kämpar för att även prostituerade ska behandlas med mänsklig värdighet. Hon skriver i sitt inlägg "Jag vågar bara stå på en barrikad":
"Jag själv vågar inte. Jag är ofta tuff och stark men också lika feg och svag som alla andra. Rädslan tystar mig.

Jag hade utan tvekan publicerat dokumentet om det inte varit så att jag under lång tid känt att jag redan har ögonen på mig och riskerar mycket genom mitt opinionsarbete för sexarbetares mänskliga rättigheter."
Nicklas på Deep.Edition avstår också han från att publicera dokumenten skriver han i sitt inlägg "Nej, inga hemliga dokument här", men han framför skälen om att riskera att förlora jobbet snarare än skyddet bakom sin anonymitet (något han redan släppt).

Läs även detta om att tysta andra:
witchbitch: Att kontrollera genom att tysta är att begå övergrepp

Självcensur på FRApredia

Ps. Kolla även nyheten på Norrtelje Tidnings hemsida som jag tipsade om, att Nationella Insatsstyrkan var i stan för att öva lite.

Och så själva bilden, som Wille uppmanar alla att sprida (Klicka för läsbar version):



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det sägs ofta att syftet med FRA-lagen är gott men konsekvenserna oacceptabla. Jag tror också de flesta av de riksdagsmän som röstat ja till fra-lagen har goda syften. Men jag är inte så säker på att alla syften som föranlett lagen är lika lovvärda. Från FRA:s sida finns nog som en självklarhet den oreflekterade uppfattningen att den egna myndigheten måste stärkas, en uppfattning som snart sagt alla organisationer har. Då denna organisation under kalla krigets dagar gjort en del insatser så tror man sig vara en stöttepelare för landet, och ser inte överhuvudtaget hur någon kan vilja att man inte växer ytterligare. Har man vant sig vid 500 miljoner om året, hemligstämpel och underdåniga politiker, är man inte beredd att få sin verksamhet och sina expansionsdrömmar ifrågasatta hur som helst. Mer oroande än denna psykologiskt beripliga reaktion från FRA-folkets sida är dock möjligheten att det kan finnas samarbetsavtal med USA i bakgrunden. OM FRA-lagen är en del av en deal i kriget mot terrorn som Sverige redan skrivit på så kunde det förklara varför regeringen trots total härdsmälta i kommunikationen med de egna sympatisörerna väljer att undvika all självprövning. Denna hypotes avfärdas i allmänhet som konspirationsteori, men om det är någon som ägnar sig åt konspirationseorier just nu är det ju FRA och regeringen som antyder att det är allt från albanska brottslingar,talibanerna, datasäkerhet till rysk krigsmakt och ryska piloters busflygningar som motiverar massavlyssning. Det kan inte tas för givet att syftena bakom lagen är helt igenom OK; att konsekvenserna inte är det vet vi ju hur som helst redan.
/Macke

Wille sa...

Ehm.. Av rent juridiska skäl uppmanar jag ingen att sprida något. Jag bara påpekar att de kan göra det om de vill. ;)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack för din kommentar Macke. Jag ska nog vara lite mer nyanserad i fortsättningen och inte bara använda uttrycket att "syftena med lagen är ok". :)

Ps. Använd gärna en radbrytning eller två i bland, för att göra texten mer läsbar...

Gun Svensson sa...

Helt klart finns en strategi från Ja-sägarna att slå en kil mellan Nej-sägarna. Den slutsatsen drar jag när jag ser hur bloggtrollen eller om det är bloggsordiner kommentarsfälten till Hax´s blogg. Man gör stort nummer av att han är drogliberal och bosatt i Belgien, underförstått är att han inte kan ha någon talan här i Sverige. Jag har markerat kring detta i min bloggpost FRA, Must och Säpo m m. Jag har också gjort en kraftig markering i mitt eget kommentarsfält visavi en viss Ja-sägare att jag slutat läsa hans blogg eftersom jag inte vill att hans hjärnspöken ska tränga in i mitt huvud. Nu närmast blir det väl spännande att höra vad Fp:s Jan Björklund säger?