torsdag, september 25, 2008

Borde jag vara glad?

Borde jag vara glad åt det senaste förslaget till ny FRA-lag? (SvD, DN, DN-kommentar, Aftonbladet)

Borde jag försöka glädjas åt att "mitt" parti har varit med och försvarat integriteten mot Moderaternas hårda FRA-linje?

Borde jag lägga ner mitt engagemang mot FRA-lagen, nu när den har blivit så bra som vi vill?

Kanske, men det känns inte rätt.

Förslagen till en ny lagstiftning är bra. Men sättet den togs fram på är skrämmande. Regeringen pressade i våras igenom en lagstiftning som ett enda "carte blanche" åt FRA vad det gäller signalspaning, dock blev man av opinionen tvingade att sätta på en rejäl brasklapp om att göra lagen "bättre", utan att ingen visste vad det betydde. Nu har man gjort ytterligare en överenskommelse, utan att först låta en demokratiskt process diskutera fram förslagen som ska skydda våra grundlagsrättigheter. Tågordningen har varit helt fel och vi kommer inte få veta vad förslaget egentligen innehåller på länge än.

Reinfeldt säger själv att de borgerliga riksdagsgrupperna har "fogat alla ledamöter" till förslaget. Det låter inte som att de har rätt syn på hur demokrati ska fungera i Sveriges riksdag. .

Ändringarna är så många att det är nästan tal om en ny lag, men den gamla ligger tydligen kvar och hinner träda i kraft, innan vi vet vad lagen egentligen ska innebära...

Sammanfattningsvis så är jag väl, som många andra, försiktigt positiv, men jäkligt vaksam på om Tolgfors tänker fortsätta ljuga och slå blå duster i ögonen på alla sina politiska motståndare, det är ju nästan det enda han klarat av hittills...

Inga kommentarer: