måndag, februari 02, 2009

Vad är väl en journalist?

Jag har inte jobbat som journalist, det närmaste jag kommer är väl mitt vikariat som ledarskribent på Norrtelje Tidning och mina små försök till medborgarjournalistik här på bloggen. Men, jag inser betydelsen av en väl fungerande granskande journalistik när det gäller att kontrollera oegentligheter bland makten eller bland folket.

I P4:s Mannheimer & Tengby den 1 februari skojades det lite om att journalister var "parasiter i botten på samhällsstegen" och så må det vara i vissa fall. (tänk Klick och annan dylikt skvallerpress. ;-) )

Men jag hoppas att även deltagarna i radioprogrammet kände av ansvaret som kommer av att kalla sig journalist. Det finns mycket att leva upp till. Bland annat Lasantha Wickrematungas arv som journalist. Jag skriver "arv" eftersom han blev mördad på Sri Lanka, då han gjorde sitt jobb. Läs hans sista ledare, publicerad postumt i den tidning han jobbade för - The Sunday.

Läs också mer hos Mymlan - En röst från graven.

Inga kommentarer: