onsdag, maj 27, 2009

Vad vill Centerpartiet med Piratpartiet?

I dagens Studio Ett i P1 debatterar Christian Engström, Piratpartiets förstanamn, med Hans Wallmark från Moderaterna. Lyssna på debatten här. (Bra insats av Christian för övrigt)

Då påtalar Hans att PP kanske inte ens får någon partigrupp att tillhöra i Europaparlamentet. Något som Christian snabbt besvarar, men hur kan Hans ha fått för sig att liberala gruppen, ALDE, inte vill samarbeta med Piratpartiet i Bryssel??

Och vad säger Anders Flanking?!?
Bakgrunden till Hans uttalande kan man hitta i GöteborgsPosten, där Centerpartiets partisekreterare Anders Flanking säger att han kan tänka sig att lägga in ett veto mot PP, om de vill komma med i den liberala gruppen:
"- Jag tror inte det är aktuellt då Piratpartiet inte har något heltäckande liberalt program utan verkar begränsa frihetsbegreppet till en mycket liten sfär. Jag tar inte detta beslut, men tror nog att man min analys delas av partistyrelsen, säger han."
Jag kan berätta för Anders Flanking och partistyrelsen att jag som Centermedlem tycker att han ska verka för att PP ska få ta del i den liberala gruppen.

Lena Ek, som idag är Centerpartiets representant i Bryssel och medlem i den liberala gruppen har under lång tid arbetat för integritetsfrågor, och nu när det finns möjlighet att ge Lena understöd i det arbetet och stärka vår gruppen så hotar Flanking med att vetoa bort det!?!

Var fick du den idiotiska idén från Anders Flanking? Vad har du för argument för att stänga ute liberala röster från den liberala gruppen? Alternativet är ju att de går med i den gröna gruppen och röstar precis som de i alla frågor, det är ju knappast smart på något sätt? Varken ur idelogiskt liberal synvinkel, eller pragmatisk röstmaximeringssynpunkt...

Jag tror att Centerpartiet, på den tid partiet var ungt, också ansågs vara ett litet "enfrågeparti", men nu är vi fullfjädrade liberaler (bortsett från integritets- och yttrandefrihetsfrågor då). Och Piratpartiet kan dessutom garantera att de inte kommer att avvika från gruppens röst-linje vid omröstningar. Gäller det de övriga partierna i gruppen? För det är som Anders Hallberg säger - Att rösta på PiratPartiet handlar om frihet.

Om svar anhålles
Jag vill ha svar på min fråga! Kan Anders Flanking, eller någon annan från partiledningen ge mig det, det går ju exemepelvis att blogga om det, eller kommentera direkt här. Eller erkänna att det uttalandet endast var marginellt smartare än att skjuta dig själv i foten. Klart integritets- och frihetsvännerna i Piratpartiet ska göra gemensam sak med Centerpartiet, även i Bryssel!

Uppdatering: HAX skriver om Folkpartiets mer öppna inställning och verkar citera nämnda artikel i GP. En relevant synpunkt är att Centerpartiet gärna samarbetar med FP, men säger sig vara tveksamma till PP. Varför då? PP driver inte fram ett EU-försvar, PP kommer inte driva på för att införa euron, detta kommer FP att göra. FP arbetar alltså aktivt mot Centerpartiets ställningstagande, medans PP endast kommer kämpa för samma saker som Lena Ek redan driver i Europaparlamentet. Vari ligger logiken??

5 kommentarer:

Widham sa...

Jag är ledsen att behöva säga det Lake men, min reaktion när jag läste Anders Flanking i GP var att Centerpartiet inte har något heltäckande liberalt program. Det täcker ju t ex inte rätten att slippa bli avlyssnad.

Tor sa...

Om centerpartiet lade sitt veto mot att PP skulle få komma in i den liberala gruppen, då skulle det sända en kraftig signal om att gruppen och även centerpartiet inte bryr sig om frihetsfrågor. Det är som om vänsterpartiet skulle fälla en socialdemokratisk regering - knappast någonting man vinner sympatier på.

Ett problem för piratpartiet är dock att det har gått ut så hårt med att inte vara villigt till kompromisser. Jag undrar om inte det är en dålig strategi. Det finns en skillnad mellan att välja bästa möjliga alternativ och att kompromissa bort sina kärnfrågor mot andra frågor.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Du behöver inte vara ledsen Göran, jag håller med dig... :-(

Lars sa...

Sedan är ju frågan om centerpartiet kommer att finnas kvar i ALDE efter valet - de ligger ju någonstans runt 4 - 5 procent i de flesta undersökningar. Det kanske är viktigare att veta vad folkpartiet tänker göra.

Anonym sa...

Jag önskar en blandning av Miljö på hög nivå, samt PP och liberala.

Jag är väl tokig, va fan ska man rösta förutom PP. PP tillsamans med gröna. PP tillsammans med liberala..Kanske skiter i PP trots att jag varit medlem sedan 2006. Låter skiten alla obegripliga lagar invardera oss. SucK!!

Var Är VI På Väg!

Njaaa ;-) jag är PP:are till jag drar mitt sista andetag. Förmodligen om de Gröna förlorar.