fredag, juli 10, 2009

Ska FRA spionera på alla svenskar?

Se dokumentären om "Spionfabriken" i SVT:s serie om "Spioner på riktigt". Den avhandlar amerikanska underrättelsetjänsters arbete innan 11 september 2001 och vad som har hänt med deras befogenheter därefter.

Det ger en ganska bra inblick i hur National Security Agency (NSA) bevakade flera av de terrorister som senare deltog i flygkapningarna den 11 september, men att de inte delade med sig eller samarbetade med övriga säkerhetsorganisationer. Frågan är dessutom om detta hade förändrat skeendet i förlängningen, men det får vi ju aldrig veta.

Här kan du se dokumentären (dock endast fram till den 16 juli 2009)

Här kan du läsa mer om programmet (länken funkar längre, hoppas jag)

Tillägg: Även DN har en artikel om programmet: Har USA koll?

Behövs signalspaning? Behövs FRA?
Det är svårt att inte dra paralleller till FRA och deras avlyssning av Svenska medborgare. Och om Sverige hade varit utsatt för samma typ och dignitet av hot som USA, då hade jag nog funderat ett varv till över behovet av den massavlyssning som FRA-lagen möjliggör, men så vitt jag vet föreligger inga sådana hot.

Dessutom är detta bara ett av många argument mot FRA-lagen. Det viktigaste motargumentet kvarstår - vi kan aldrig veta vad de inkopplade kablarna kommer användas till om några år. I värsta fall kommer de användas på samma sätt som i Kina eller Iran - till att bevaka de egna medborgarna, så att de inte har några synpunkter, eller försöker organisera sig i kritik mot de som just då styr landet.

Avslutningen i dokumentären Spionfabriken, är att NSA, efter 11 september, har fått mer befogenheter än nödvändigt, nu när de har får avlyssna ALLA, inklusive amerikanska medborgare. Och att denna extra mängd data som fångas upp, bara riskerar att bygga på den stora höstack som man ska gräva i för att hitta "nålarna" (terrorister). Alltså blir det svårare för NSA att göra sitt jobb.

I USA kan man kan ta vara på sina egna intressen
Rick Falkvinge (pp) sammanfattar i en gammal bloggpost de fyra olika sätt som man som medborgare kan påverka sitt land på; Soap box, Jury box, Ballot box samt Ammo box. (Läs hela förklaringen hos Rick)

"Big Guns" Susan

I dagens USA känner sig många säkert tryggare och den stora skillnaden gentemot Sverige är att folket i USA tar större ansvar för sin egen säkerhet och integritet. De har hela arsenalen av de fyra olika demokratiska redskap till sitt förfogande. Om Svenska staten däremot bryter mot det som jag uppfattar som rimligt, finns det i praktiken bara två metoder kvar, vi har ingen konstitutionsdomstol, så Juru box är inget alternativ och jämfört med amerikanarna har vi ganska mycket mindre vapen, så Ammo box är inte heller något en svensk repressiv regering behöver oroa sig så mycket för, i alla fall inte jämfört med en amerikansk regering.

Så FRA:s massavlyssning/signalspaning behövs inte i samma utsträckning här, eftersom det inte föreligger några större "yttre hot" och dessutom är möjligheten för oss svenska medborgare mycket mindre att skydda oss, om det skulle gå fel och det FRA-insamlade datat börjar användas till onda syften.

Tack till Markus Berensson som tipsade om dokumentären.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vi är utsatta för samma hot som USA, med en regim som är en underavdelning till den amerikanska regim som begått massmord på 3000 människor av sina egna medborgare.
Det hjälper inte att vara beväpnad till tänderna, när man inte lärt sig Newtons mekanik.
Massavlyssning av svenska folket, och sådana trevligheter som Echelon införs inte från grottor i Afghanistan. Först får man se vilka som är ens fiender, sedan kan man bekämpa dom.
Det tragiska med västvärlden är ju att den aldrig förmått se sin egen ondska, där hjälper lagarna för fritt fall föga.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag tycker ändå "Anonym" ska ta det lite lugnt. Jag bor hellre i ett sekulärt övervakningssamhälle i Sverige, än ett styrt av religiösa fanatiker som övervakar sin medborgare.

Med det sagt tycker jag också att övervakningshysterin, som i mångt har sitt ursprung i USA efter 11 september, ÄR ett hot mot demokratin. Det är därför jag är så tydlig motståndare till storebror.

Johnny sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Markus "LAKE" Berglund sa...

Jonny, jag kopierar in början på ditt inlägg, eftersom detta någorlunda berör det jag skriver om, men övrigt länkspam undanber jag mig bland kommentarerna på min blogg.

Du får skaffa dig en egen blogg om du vill posta så mycket. Tack för visad förståelse.

*******************
Johnny sa...
"Markus,
tycker du att vi måste välja på ett sekulärt övervakningssamhälle, eller ett samhälle styrt av religiösa fanatiker? Finns det ingen annan typ av samhälle? Är bilden vi får av media helt korrekt? Är det vi som ska påtvinga vår typ av "demokrati" på andra länder? Det är dags att ställa de skyldiga för 11 september inför rätta, även om det kommer att bli en ekonomiskt kollaps. Följden om vi inte gör det kommer bli värre, kanske med början av en pandemi som drabbar alla utom eliten?"

Anonym sa...

Du förmår inte ta till dig vad jag skrev. Afghanistan är ett av världens fattigaste länder. Dom har inte anfallit oss. Vi har anfallit dom.
Jag är inte islamist. Varifrån i allsindar kommer valet ifrån ?
Från korstågstiden ?
Du vill alltså bo i ett övervakningssamhälle, initierat på ett sätt som tveklöst har ett samband med nazityskland.
Om du inte vill bo i en viss typ av samhälle, är det alltså fritt fram att utplåna dom över hela jorden ?
Med användande av vilka lögner som helst ?
Det kallar jag fanatism.
Den som stod i ledningen för landet som inledde detta, var väl en religiös fanatiker ?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Samma "Anonym" som tidigare? Din argumentation leder mig in på retoriska knep som hamlgubbar och ren och skär volym.

Du får gärna hata USA, men gör det på din egen blogg, och inte här, så länge jag inte har initierat ett inlägg där detta kan vara relevant.