lördag, augusti 29, 2009

Dagens ordmetafor: Lacoste-tårar

Sakine ondgör sig i Expressen över de studenter som, trots sina dyra märkeskläder, klagar på att de är fattiga. Jag håller med henne. Här är hennes slutkläm:

"Även bland studenter finns reellt fattiga, såsom ensamstående med barn. Men om studentorganisationer som SFS verkligen bryr sig om dem, varför flytta fokus och ständigt kräva generellt höjda bidrag för alla studenter?

Inflationen av begreppet fattigdom späs på ordentligt av alla dessa studentföreträdare, tillfälligt "fattigbloggande" journalister och andra som inte har en susning om vad fattigdom är för något.
Snusande studenter i märkeskläder tillhör inte en utsatt samhällsgrupp. Mer curling och mer pengar från omgivningen är det sista de behöver.

För många av dem är det däremot, som alla som passerat myndighetsåldern, dags att försöka stå på egna ben. Det är bara att torka Lacoste-tårarna och resa på sig."
Kreativ metafor. :-)

Men jag håller också med Annie Johansson studiemedlet behöver höjas, och fribeloppet likaså. Inte för att studneterna ska ha råd med fler märkesklder, men det det måste följa med inflationen - C kräver högre studiemedel och fribelopp
(Ekot och C-hemsida)

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar Sakine Madon, som jag för övrigt tidigare haft lite personlig kontakt över nätet. Hon är mycket intelligent, har skarp blick för det väsentliga och skriver skarpt på en utmärkt svenska. Helt klart den just nu bästa tidningskrönikören. Minst sagt lustigt att det är en invandrarkvinna! :o) Själva artikeln avslöjar ju en blick för detaljer. Nå, han kanske hade fått dendär skjortan i present. Hursomhelst är det många som har det kärvt, och man ska iaf inte ta diverse högröstade kravmaskiners rätt för given. Under alla förhållanden en nyttig motröst i det politiska snackandets vimmel.

Medan jag ändå är på tråden, en liten lakonisk bonusartikel av undertecknad:

http://newsmill.se/artikel/2009/08/28/frestelsens-demoninnor

Temat är Porr, vilket iaf inte brukar uppfattas särskilt lakoniskt, även om man ibland vill ge sken därav.

-Peter Ingestad, Solna

mammis sa...

Jag kan bara uttala mig från mitt eget perspektiv som är arbetslös,medelålders o med barn som nyss börjat på Högskolan
Det var sannorlikt inte meningen att dom skulle få börja där eftersom det just nu råder sådan brist på boenden att de hyresvärdar som ens orkat svara ibland frågat hur mycket man varit beredd att betala för ett kontrakt LÄNGE LEVE KAPITALISMEN O DET GRYMMA UTANFÖRSKAPENS SAMHÄLLE SOM VI NU BYGGER!:(

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag vet hur det är mammis. Själv fick jag bo på ett nedlagt dagis i en månad när jag påbörjade mina högskolestudier.

Det är dock ingen ursäkt för att hävda att man är fattig om man prioriterar att köpa märkeskläder.

ANgående din synpunkt om kapitalismen, så måste jag erkänna att den inte är helt problemfri, med vad är alternativet?

Tack för länken Peter, och även erotik kan väl visst vara lakonisk, det är mest en fråga om inställning. :-)

mammis sa...

Du var snabb Marcus!!!

Ja förvisso finns väl möjligheter att förstöra pengar på både det ena o det andra om man så önskar....
Tyvärr är väl vare sig jag eller dom i den situationen att dom har några pengar att förstöra... Enl uppgift från dom kommer CSN på Tisdag o försäkringskassan sände avslag på ansökan om bostadsbidrag med vändande post med motivering

1 Dom var inte skrivna på den adressen
(2 barn på olika högskolor med helt olika kontrakt men samma avslagspapper o folkbokföringen hann troligen inte regestrera dom ens)
2 Man kan inte få bidrag för annat än 1-handskontrakt????
Hur får man det när man är tvungen att betala svart för det dom har nu???

Markus "LAKE" Berglund sa...

Det är jäkligt trist, men jag förstår varför man inte kan ge bidrag annat än för 1:ahandskontrakt. Det är alldeles för stor risk att understödja olagligheter annars. Merarbetet för försäkringskassan att kolla upp vilka som bor på svart-kontrakt och vilka som är vita.

Jag tror personligen att andrhandsmarknaden i princip skulle upphöra om vi införde mer marknadsbaserade hyror. Exempelvis kommer man inte kunna hyra ut sin lägenhet i andra hand, om de som bor där nu, till ockerpriser kan hyra en lägenhet bredvid till lägre hyra.

Sedan är jag dessutom stol över att jobba hos en arbetsgivare (en bank) som faktiskt tar ansvar för ungdomars boendesituation, nu när de kommunala bostadsbolagen inte gör det.

Läs mer här:
roslagenssparbank.se/ungdomsboende

Dock kan man påpeka att det är jäkligt dyrt at bygga nytt. De studentboenden vi just invigt kostar 4000:- i månaden för 23 kvadrat (10 månaders hyra) och som student får man cirka 7.700 :- per månad. Mer än halva inkomsten går alltså till hyra. :-/

Ps. Det är klart man håller koll på vad som skrivs på min blogg/hemsida. allt annat vore ganska ansvarslöst...

mammis sa...

Allså Seriöst Marcus!

Jag tror att ni är nära nog unika om ni lyckas ge alla nyblivna studenter tak över huvudet
Detta konststycke har ju inga andra lyckats med

Varför ska inte studenter som har andra typer av kontrakt än förstahandskontrakt få bidrag?Knappast så att dom rår för rådande boendesituation!!!

Nej det är marknadshyrorna som öppnar för denna svartmarknad

Kanske är det så att dom "fina tomma lägenheterna" i stadens yttre periferi står tomma pga att ingen vill betala en officiell hyra o sedan under bordet för att färdas långt o mot dryg kollektivtaxa(knappast så att man cycklar till skolan i ur o skur flera timmar varje dag)

I en marknadsekonomi är det ju utbud o efterfrågan som styr eller hur?

I år är det troligen rekordstor efterfrågan o utbud som ej motsvarar det

Vad tycker du alla dom som inte har råd med detta system ska göra då?

Markus "LAKE" Berglund sa...

@mammis:

Visst är det kul att det i alla fall finns lite drivkrafter kvar någonstans.

Sedan är jag lite osäker på om vi har samma verklighetsuppfattning. Enligt mig är hyresmarknaden idag väldigt reglerad, ej marknadsanpassad. Det är orsaken till att det finns gott om lediga lägenheter i ytterområderna, men de mer centrala (eftertraktade) är inblandade i en omfattande andrhansmarknad och svarthandel. Höj priserna på de eftertraktade lägena och sänk priserna där det idag finns tomma lägenheter.

Efterfrågan är idag enorm, men på grund av de hårda regleringarna finns det ingen som kan/vågar ge något utbud.

En liten liknelse - skulle du skriva upp dig på ett 50-årigt anställningskontrakt, om du inte själv hade möjlighet att påverka din lön? Det är precis det som fastighetsföretag och investerare i fastighetsbranchen förväntas göra idag, med de reglerade hyrorna.

Och vem är det som drabbas? Jo självklart de svaga och fattiga, som idag tvingas leva med korta andra- eller tredjehanskontrakt, där man kan bli utslängd med några dagars varsel. Det är de "som inte har råd" med dagens system. Därför måste det ändras, så snabbt som möjligtm, helst redan igår...

:-)

Ps. Se gärna över stavningen på mitt förnamn...

mammis sa...

Ja du Markus vi har nog ganska olika världsbild du o jag

Jag har nyss drabbats av att ha två flickor som kommer att tillhöra gruppen fattiga stuenter sådana som knappast kommer pryda några artiklar om studenters villkor
Dom som nu o fortättningsvis kommer till tals är ju dom "lyckade"
Dom som sitter på förstahandskontrakt o som kan armbåga sig fram både verbalt o ekonomiskt
Mina barn fick ta det som bjöds ingen lyx där inte

Men är det inte så Markus att på boende är det 0% ränta
Således behöver knappast de som skor sig på andra genom att hyra ut på skumma kontrakt precis "gråta hela vägen till banken"

Ja jag håller med dig om att det är dom som sitter på 2-3 handskontrakt som drabbas

Marknadshyra kan förvisso användas som konkurrensmedel men fungerar alldeles utmärkt åt andra hållet med

Om inga 1-handskontrakt finns vad ska man göra då?


PS!
Jag ber om ursäkt för att jag skrev ditt namn så slarvigt lovar att inte göra så igen!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Väldigt förenklat: om det inte finns några förstahandskontrakt (om efterfrågan överstiger utbudet) så kommer det byggas lägenheter. Detta förutsätter dock at det är en marknadsekonomi, och inte som idag, en sönder-reglerad kvarleva från andra världkrigets dagar.


Marknadsekonomi kan försätta berg, eller till och med få en Sverigedemokrat att bygga moskeér. Läs mer hos Ingerö:

Johan Ingerö: Dagens Citat

Ps. Ingen större fara mammis, jag är van...

Unknown sa...

Jag tycker Sakines artikel inte bara är ett personligt påhopp på en individ som hon med största sannolikhet inte vet någonting om.Ledaren diskriminerar studenter som grupp, genomsyras av avundsjuka, missunnsamhet, och faktafel.Artikel utgår från attribut av en bild, och citat tagna ur sitt sammanhang. Föreställer mig hur Sakines tankar när hon tittade på bilden från den tre år gamla artikeln. "Ooooj han har kammat sig". "Nej jag tror inte mina ögon han sitter där och dricker kaffe". "Det där var droppen han har ta mig fan en Lacoste tröja på sig". Jag studerar själv till journalist och tycker artikeln rent ut sagt är vidrig. De allra flesta i Sverige är privilgerade med att få LÅNA pengar för att kunna utbilda sig under en begränsad tid. För att kunna dra sitt strå till stacken. De vill utvecklas och bygga upp framtidens samhälle. De allra flesta av oss, lever under knapra omständigheter, där det jobbas på nätter och studeras på dagarna, i en ständig oro för vad som skall hända näst, eller vart man skall bo. Fritiden blir mindre och mindre, kampen om att orka hårdare.Förtjänar denna grupp människor verkligen detta resonemang? Med eller utan Lacoste tröja på sig. Från Stadsmission, Thailand, eller från NK. Kanske ihopsparad av de där pengarna från extrajobb. Kanske en gåva. Ska man behöva vara tandlös, dödssjuk, ha trasiga skor, och farfars urtvättade t-shirt på sig för att omfattas av yttrandefriheten och ge sitt perspektiv på sakfrågor? Han ser välmående ut! Det är så upprörande att man ens kan skriva så.

Mammis sa...

Vet inte hur långt han har till närmaste studieort annars kunde det ju bli lite kulturutbyte

Ungdommarna lär komma upp på morgonen också för dom har säkert någon lämplig mässa som måste ropas ut över nejden när studenterna sover som bäst

Ja pensionärerna på orten kanske skulle uppskatta både centralt läge o underhållningen sköter ju rabbinen
Pensionärerna brukar ju vara morgonpigga dock
Men dom lägger sig tidigt o kan således vakta moskeen på ett bättre vis än ungdommarna
Dom har också mer pengar än ungdommar

Men det blir ju bra en Sverigedemokrat som verkar för integration o kulturutbyte

Han kan tjäna snuskigt mycket pengar om han gör så

Jag kollade en EXTRA gång i almenackan men det var inte 1 April!!!

Markus "LAKE" Berglund sa...

@noelle - Jag håller med dig ganska mycket, men jag tycker det är en relevant diskussion som Sakine ger sig in i. Visst behöver studiemedlet höjas, fribeloppet likaså, precis som jag skriver i slutet på mitt inlägg, men det ska vara av rätt anledningar.

Staten har inte heller obegränsat med pengar utan alla kronor som ska gå till studiemedel måste tas in i skatter. Skatter som både du och mammis måste betala in, trots att ni kanske har knapra inkomster från början och som gör att ni får mindre möjlighet att bestämma över ert egna liv.

Så därför ska alla som ropar efter mer bidrag granskas och granskas noga (dock bör andra statliga och kommunala utgifter ganskas hårdare, Läs Ingerö igen - Inrätta en SlösO)

(Och nej mammis, det är inte 1 april, marknadsekonomi och dylika drivkrafter kan försätta berg, som jag sa...)