torsdag, februari 04, 2010

Rättssäkerhet även på internet - om grooming-lagen i Ring P1

Jag klagade tidigare på att Piratpartister är för lite med i "gammelmedia", typ tidningar, TV och radio. Men så igår var Piratpartisten Gustav Wetter med i Ring P1 och pratade om den dåliga rättssäkerheten kring den nya grooming-lagen. Och då kan ju inte jag vara sämre?

Idag var det alltså min tur att prata med Tomas Tengby - Ladda ner och lyssna på podsändningen här - Ring P1 2010-02-04 (MP3, 27 MB) Eller lyssna direkt här.

Jag börjar prata cirka 6,30 in i programmet.

*Uppdatering* lyssna på mitt snack med Tomas:

SR Ring P1 - Jag om Grooming 100204 by lake

Under mina få minuter i radion driver jag hårt linjen att vi ska ha samma lagar på internet som i övriga samhället. (Precis som Rick och Christian)

Visst ska brott förhindras och brottslingar eftersökas, även om de befinner sig på internetm men det måste vara med bibehållen rättsäkerhet och med samma lagar på Gärdet i Stockholm, på torget i Korpilombolo och på chattrummen online!

Utpressning är utpressning, oavsett om gärningsmannen framfört sitt hot via brev, epost, telefon eller ett hästhuvud i sängen. Sexuellt ofredande mot barn är samma brott oavsett om det begås på skolgården, på en restaurang eller i sovrummet, via en webcam. Speciallagstiftning som i första hand riktar sig mot internet, är inte rimlig i en rättsstat och riskerar dessutom snabbt att bli obsolet.

Jag citerar Gustav Wetters kommentar från förra inlägget:

"Sedan ganska nyligen så är vuxnas sex med barn (personer under 15 år) rubricerat som våldtäkt, oavsett om det skedde i samförstånd eller inte. Detta är enligt min åsikt problematiskt eftersom det riskerar att urvattna begreppet "våldtäkt" som enligt min mening alltid borde innehålla inslag av tvång. Rubriceringen sexuellt utnyttjande är bättre eftersom den lättare låter sig appliceras på situationer där båda parter deltog frivilligt men där ena partens bristande mognad anses utgöra ett problem.

När det kommer till "Grooming" (vuxna som söker sexuella kontakter med barn) så måste vi först ta ställning till om detta är att betrakta som ett grovt brott eller inte. Vi har redan en förskjutning i brottsrubriceringen när det kommer till våldtäkt, så frågan är varför vi från början spädde på förskjutningen av rubriceringen "försök till sexuellt utnyttjande" genom att införa den nya rubriceringen "grooming"?

Jag får känslan av att vi hela tiden sänker ribban för användandet av tvångsmedel; nu kommer kanske inom kort "KONTAKTSÖKANDE i syfte att sedan FÖRSÖKA utnyttja någon sexuellt", dvs Grooming, att bli betraktat som ett grovt brott (minst 2 år i fängelse), trots att det fram tills helt nyligen bara föll under rubriceringen "sexuellt ofredande"

Lösningen då? Kanske är Grooming att betrakta som ett grovt brott och en lämplig ny brottsrubricering. Kanske inte. Det viktiga är att vi STÄLLER OSS FRÅGAN om skärpningar av lagar är proportionerliga varje gång vi sänker ribban för användandet av tvångsmedel."

Jag anser att en stor del av lösningen är att få föräldrarna att ta mer ansvar för sina barn. Det är lika smart att lämna sin 14-åring helt ensam och oerfaren på internet, som att lämna samma unge oövervakad på en föräldrafri fest. Och är det någon "snuskgubbe" som ber din 14-åring att ta av sig kläderna, så han kan ta ett foto, spelar det ingen roll om det är i en skåpbil eller framför datorn i flickrummet. Det är den kunskapen ni ska förmedla till era barn och se till att de lever efter.

Tips om grooming-utbildning

Mer piratfrågor i gammelmedia!
Så nu är det dags att sätt igång pirater! Låt inte oss Centerpartister som mig dominera media om rättssäkerhet på internet, där har vi egentligen ingen chans mot er! ;-)

Det finns inga ursäkter. Posta ditt första förslag på insändare i PP:s forum och be om hjälp med korrekturläsning och dylikt, innan du skickar in den. Ring till ring P1 eller gå ihop några stycken och tipsa din lokala radio- och TV-station om vad ni gör för att föra fram era synpunkter på något aktuellt ämne.

För det saknas inte saker att skriva om:
Kanske Datalagringsdirektivet?
Rick, SvD1, SvD2

Kanske Svensk export av övervakningsutrustning till diktaturer?
Aftonbladet (Med Farmor Gun), Mikael Nilsson, SVT Rapport, Scaber Nestor

Kanske något om Swift-avtalet med USA?
DN och Henrik Alexandersson räcker nog som inspirationskälla här

Skriv, skriv, skriv! Och se till att sprida det du skapar utanför bloggsfären!

Lycka till!

4 kommentarer:

Olof Bjarnason sa...

Jag ska försöka bryta isen själv med en artikel om den falska trygghet nakenscanning ger (precis som med vätskeförbudet går det att komma runt denna kontroll; istället spär vi på misstro och irritation dvs. ökar på risken för våldsbrott..)

Unknown sa...

Lake, du är så vänlig och hjälpsam. Tack för att du finns!

Anonym sa...

Återigen, tack för att du hjälper mig/oss lyfta fram frågorna! Inslaget med dig i P1 var mycket bra och jag tror att många som lyssnade behövde höra klargörandet att det inte är en bra idé att skilja lagarna på nätet från lagarna i övrigt.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Självklart Hårfagre!

Man har ju max ett par minuter på sig, och det är viktigt att inte försöka prat om allt, utan måste fokusera på ett eller två ämnen/vinklar.

Vi får helt enkelt hjälpas åt. Det är ju vi weblevande varelser bra på. :-)