söndag, februari 21, 2010

Stefan Hanna nytt Centerkommunalråd i Uppsala?

Igår var jag på Centerpartiets nomineringsstämma där vi, bland annat, skulle fastställa kommun- och landstingslistorna. Vi hann dock bara med den ena, Oscar blev förstanamn på landstingslistan.

Nyhetskanalens lokala politikreporter, Jan Nordling, rapporterar hur valet gick till med perspektiv från Oscars konkurrent om förstaplatsen - Torsten Berglund: Berglund struken - men ändå inte

Det var självklart turbulensen kring det interna provvalet som gjorde att stämman drog ut på tiden igår (även handlingsprogrammet tog lång tid och är ändå bara behandlat till hälften). Jag skrev om bakgrunden här: Provvalsfusk i Centerpartiet i Uppsala.

Lokalmedia var inte på plats, men bevakade stämman:
UNT: Fortsatt oklart om nytt Centerråd
SR Uppland: Inget beslut om C-lista

Stefan Hanna nytt kommunalråd för Centerpartiet i Uppsala?
När jag skriver denna text nås jag av att Örjan Berglund drar tillbaka sin kandidatur till höstens val. Det är, åter igen, Jan Nordling som har hela nyheten - Berglund hoppar av

Ett citat:
"Med anledning av den turbulens som uppstått kring min nominering som förstanamn på Centerns kommunlista inför valet i år så vill jag meddela att jag inte längre är aktuell. Lämnar listan helt och hållet och finns inte tillgänglig för valbar plats vid stämman när den återupptas den 4 mars."
Även SR Uppland och UNT har sett pressmeddelandet.

Det är tråkigt att det har utvecklats på det sätt det gjort, med hela mediakarusellen, speciellt för Örjan, men nu kanske vi kan få möjlighet att fokusera mer på politik och mindre på interna stridigheter.

Får man gratulera Stefan Hanna då kanske? Det ser ut som att du kommer bli Centerpartiets nästa kommunalråd i Uppsala!

Vi får helt enkelt se vad den fortsatta stämman säger den 4 mars, nu ser chanserna väldigt goda ut.

Övrigt skrivet om samma ämne:
Ilona Szatmari Waldau (v)

UNT:s Ledarblogg, som dock helt missuppfattat hela problemet med att bara en kandidat hade tillgång till medlemsregistret för egna utskick.

UNT-intervju med avgående kommunalrådet Lars O Eriksson om turbulensen.

SR Uppland med ytterligare ett inslag inför stämman.

Inga kommentarer: