fredag, oktober 29, 2010

Idioter förstår inte lagen om "Vårdslöshet i trafik"

Läste i GT att en idiot nu ska åtalas för "Vårdslöshet i trafik" för att han SMS:ade samtidigt som han försökte köra bil och åkte av vägen. Helt rätt!

GT - Sms:ade i bilen - nu åtalas han

Men killen i fråga fattar inte att vi redan har en lag om just Vårdslöshet i trafik, och att sitta och titta på något annat när man kör bil, som en liten telefonskärm, kan anses vara just vårdslöst. Istället tycker han att:
" - Jag tror det vore bra om man förbjöd bilförare att skicka och ta emot SMS när man kör bil. Samtidigt blir det nog väldigt svårt att kolla upp det."
Jag blir så trött på idioter som inte kan ta ansvar för sina egna handlingar utan istället kräver att någon annan, i just det här fallet staten, ska tänka åt dom! Tänk själva för fasen!

Lagen "Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott" är väldigt rak och tydlig (för at vara en lag):
"Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter."
Om jag sätter på en bra talboksdeckare på min bilstereo och lever mig in i storyn, kan det vara betydligt mer farligt än om jag skulle ringa ett kort mobiltelefonsamtal till mig flickvän och berätta att jag är på väg hem från jobbet. Varför ska vi ha en specifik lag mot just mobiltelefoner och inte mot att man spelar bra musik på sin bilstereo? De går båda in under lagen Vårdslöshet i trafik.

Visst ska vi förhindra att folk kör vårdslöst, men det ska vi göra oavsett om de gör det på grund av mobiltelefonsamtal, barn, trötthet, stereo-musik, jobbiga passagerare, blyfot eller något annat. Men vi behöver INTE stifta fler lagar kring det! Vi har redan fler lagar än de flesta av oss kan lära sig, att i det läget stifta fler lagar är ett hot mot rättssäkerheten.

Det finns kanske luckor i lagen, men det är i så fall det man ska täppa till, inte stifta nya lagar (som bland annat Zac,  Staffan och Judit tycker. Mer Media - AB, DN.

3 kommentarer:

Zac sa...

Tack för att jag får exemplifiera en idiot i länkarna... ;o)

Men visst, mitt inlägg handlar mer om att lagmässigt uppmärksamma mobilpratandet än att öka på antalet lagar, som redan är för många.

Jag tycker att mobilprat skall inrättas under lagen om vårdslöshet i trafik så snart som möjligt. Baserat på mina egna erfarenheter...


//Zac

Markus "LAKE" Berglund sa...

Njae, ta inte allt för illa upp Zac, det är i första hand idioten i tidningen som kör vårdslöst, skyller på mobiltelefonen och sedan tycker att det han just gjorde borde förbjudas, som ska ta åt sig.

Och jag vill påtala att det är skillnad på att förbjuda (ny lag!) och att använda de lagar man redan har. (inte ny lag!)

Zac sa...

Jag tar inte illa upp. :o)

Men jag håller med dig i alla fall.


//Zac