fredag, november 05, 2010

Centerpartiet och gratisvisningen av filmen "Vägen" - analys

Mitt under brinnande valrörelse beslutade sig Centerpartiet för att bjuda på en gratis visning av en film till hela svenska folket - filmen Vägen. Den handlar om en värld efter att allt har förstörts av en gigantisk klimatkollaps.

Andreas Carlgren säger såhär som introduktion till filmen:


Varför?
Detta något udda tilltaget har nu "analyserats"i en radiokrönika i P1-morgon av Ci Holmgren:

Lyssna på krönikan här:
P1 Morgon - Riksdagshuset, torsdag

Kontentan i hennes krönika var att filmen var bra, men kopplingen till Centerpartiet var inte helt glasklar. Ci Holmgren konstaterar:
"I efterhand har jag frågat mig själv - hur de tänkte på Centerpartiet, när de valde att visa Vägen? [...] De politiska budskapen på Centerpartiets hemsida kändes så hopplöst platta, bredvid filmen som handlade om livet självt."
Och jag kan väl hålla med henne...

Ps. När jag ändå är inne på ämnet klimat så kan jag tipsa om detta lilla väderleksutbrott - Hagelstorm!

Inga kommentarer: