lördag, december 10, 2011

Statoil försöker lura kunderna, eller är de bara klantiga?

Det är en liten detalj, alla vet ju redan att mackarnas kiosker inte är billiga när man ska handla livsmedel. Istället brukar de erbjuda väl tilltagna öppettider och bekvämlighet eftersom man kan handla en dricka eller en limpa bröd när man ändå har stannat till på väg hem eller bort. då brukar det kosta lite extra.

Men när jag såg att Statoil skyltade med detta försök till lurendrejeri påtalade jag det faktiskt för kassörskan. Om man vill köra en hel chokladkaka med Fazers Geisha (lite mycket på en gång för min del, men småpralinerna i påse är goda), så kan man välja på två olika erbjudande

Man kan betala 2 för 20:


...eller två för 30!

Det senare  känns inte som ett bra erbjudande direkt...

Påpekandet kom som en överraskning för damen som jobbade på Statoil. Är det bara jag som har reagerat?

Jag brukar å andra sidan göra det. Som liberal måste man ju försöka visa lite konsumentmakt. Något som jag har gjort tidigare om bland annat ICAs egna makrillfilé, Finax Branmysli, Sterling1 och Sterling2.

Frågan är i alla fall skickat till Statoils kundtjänst. Får se om de behagar svara.

5 kommentarer:

Staffan sa...

2-för-20 gäller "Marabou, Mars, Fazer, och Cloetta stycksaker 39-60 gram". 2-för-30 gäller "Fazer Dumle, Geisha, och Karl Fazer Mjölkchoklad 100 g". Det rör sig alltså om större chokladkakor, alltså inte underligt att de kostar lite mer.

Andreas sa...

Det är klart att det inte är ett bra erbjudande, vilket inte heller erbjudande ett är, men som du själv konstaterade; "alla vet ju redan att mackarnas kiosker inte är billiga när man ska handla livsmedel".

Fast ärligt talat, givet att inte chokladbitarna låg på fel plats, står det ju rätt tydligt på skyltarna att det är rör sig om olika storlekar på förpackningarna.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack för era kommentarer grabbar, men om ni tittar på bilderna, inte bara läser det finstilta, så ser ni att Geishan är med på båda ställena.

Jag tar det också för sannolikt att den bara ska höra till det ena stället (och då till den dyrare), men eftersom jag bara såg skyltarna hängades bredvid varandra när jag gick förbi så påpekade jag det orimliga i "erbjudandet".

Andreas sa...

Nu är det förvisso svårt att avgöra från bilderna om de lagt in fel variant, men du är medveten om att den lilla Geisha-chokladkakan och den stora Geisha-chokladkakan har i stort sett samma förpackning va?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Ahh, visste inte ens om att det fanns i en mindre variant, men nu vet jag:

http://www.fazer.se/geisha

Dock är det uppenbart att de har med 100-grammaren på båda affischerna. Och är det det man gör reklam med så...